Khamis, 13 Mac 2008

KENAPA PAYAH NAK FAHAM ILMU?

SAIDINA Umar al-Khattab r.a pernah berkata:

"Apabila engkau melihat orang yang berilmu mencintai dunia, maka curigailah ia mengenai agamanya, kerana orang yang mencintai sesuatu ia akan menyibukkan diri dengan apa yang dicintainya itu.."

Ilmu itu, adalah cahaya daripada Allah s.wt. Tidak akan diberi Allah kepada hamba-Nya melainkan mereka yang benar-benar dicintai-Nya. Ilmu itu suatu yang suci dan kudus. Penuh dengan rahsia dan falsafah. Ia ibarat makhluk yang bernyawa, perlukan syarat-syarat yang terperinci untuk memilikinya. Bukan sebarang manusia boleh menautnya. Kerna itulah Rasulullah s.a.w ada memberi peringatan buat penuntut ilmu bahawa:

"Orang yang paling pedih siksaannya pada hari qiyamat nanti adalah seorang 'alim yang tidak memberi manfaat akan dia oleh Allah dengan ilmunya.."

Saya banyak bertanya dan berbincang rakan-rakan mengenai kualiti ilmu yang dimiliki pelajar-pelajar kita kini. Khususnya pelajar universiti. Banyak menjawab, tidak cukup berhempas-pulas tiga empat tahun di universiti, ilmu yang didapati hanya cukup-cukup makan. Maksudnya ibarat 'tong besar, isi tak ada'. Benar. Ada kebenarannya. Belajar di universiti tidak sama dengan belajar di mana-mana pusat pengajian yang lain.

Saya teringat kata-kata Dr Lukman, pensyarah di Jabatan Fiqh dan Usul Universiti Malaya. Beliau sendiri tidak menyetujui dengan sistem pembelajaran di universiti ini. Belajar mengikut semester dan jam kredit. Tajuk-tajuknya dipilih-pilih, mengikut minggu-minggu yang ditetapkan. Mana mungkin dengan hanya 3 jam seminggu dapat mengkhatamkan tajuk sebuah kitab secara sempurna. Bagi saya memang tidak boleh. Ini belum lagi jika kuliah ditunda akibat cuti dan sebagainya. Tidak dinafikan sekali-kali di universiti punyai bidang ilmu yang luas dan mantap, dengan melihat pro-forma kursus sahaja, kita boleh menilai sejauh mana advancenya perbahasan-perbahasan tajuk kursus ditambah lagi senarai kitab-kitab rujukan yang termasyhur. Yang saya 'tidak tenang' di sini adalah berkenaan dengan konsep pembelajaran itu sendiri.

Saya katakan, di universiti, kita berkiblatkan sistem peperiksaan. Belajar kerana nak lulus exam, nak dapat 4 flat, nak dapat anugerah dekan, nak macam-macam lagi..ada juga yang nakkan pinjaman biasiswa JPA dan sebagainya. Apa ni? menuntut ilmu ke apa?

Sebab itulah saya menginsafi dengan membawa kata-kata Saidina Umar serta sabda nabi di atas buat renungan dan fikir-fikir. Saya tujukan khas buat mahasiswa/i di universiti. Lebih khusus lagi kepada pelajar di jurusan pengajian Islam. Saya berani berkata bahawa taraf ilmu penuntut ilmu di pondok-pondok (walaupun tak ada sistem yang advance kononnya macam di universiti) adalah jauh beribu batu dari penuntut ilmu di universiti. Jauh lagi nak dibezakan dengan semangat mereka dahagakan ilmu, maka 'langit dan bumi' lah jawabnya.

Ingat-ingatlah hujung kita. Suatu hari nanti kita akan bergelar graduate. Pelajar pengajian islam pastinya akan dipanggil 'ustaz' mahupun 'ustazah'. Nak tak nak, itulah hakikatnya. Tapi ilmu di dada..??

Dah cukup?

Dipetik dari: generasiwahyu.blogspot.com (sahabatku)

Tiada ulasan: